Tuesday 24 February 2015

Abang Bad, A Short Story (teaser)



Tuesday, 3/3 Summer

Semester baru bagi tahun kedua pengajian aku akan bermula tak lama lagi, tapi aku masih lagi tak dapat tempat tinggal.. sungguh malang bagi aku sebab tak terpilih untuk tinggal di kolej kediaman di universiti.. aku dah memohon dah lama tapi ditolak.. jadi, nak tak nak untuk tahun kedua ini, aku memang kena menyewa di luar lah.. leceh pula.. nak mencari tempat nak menyewa tu yang leceh.. dan sekarang ni pun aku masih tak dapat tempat untuk disewa.. aku nak yang murah dan dekat dengan uni.. ada juga lah beberapa buah rumah aku telah tengok tapi entah kenapa aku macam kurang berkenan pula kalau difikirkan tentang soal harga sewa dan juga jarak perjalanan ke uni.. jadi aku masih lagi mencari tempat tinggal untuk disewa.. nak cari tempat betul-betul biar hati puas.. sebab tinggal nanti untuk tempoh yang lama, jadi biar lah tempat memang selesa untuk aku..

Beberapa hari ni aku tinggal kat bilik kawan aku, Fahri di kolej kediaman.. dia beruntung sebab masih dapat  tinggal  kat  kolej.. dia benarkan aku untuk bermalam kat bilik dia seketika sebab teman sebilik dia, Shahir masih tak datang lagi.. jadi dalam masa tu aku pun kena lah cari tempat tinggal untuk disewa..

Bersendirian, aku melihat pada papan notis yang ada di salah sebuah bangunan di universiti aku.. seperti biasa, aku mencari kot-kot ada pelajar yang tinggal luar universiti yang mencari teman serumah yang baru.. mata aku meliar-liar memandang pada papan notis itu.. sebelum ni aku dah tengok kat papan notis tu, tapi mana lah tahu hari ni ada notis cari teman serumah yang baru.. tengah aku memandang pada papan notis itu, aku terpandang pada satu notis yang sebelum ini aku tak pernah lihat lagi.. aku duga ia baru sahaja ditampalkan.. notis mencari teman serumah.. aku tengok info harga sewa menarik tumpuan aku.. tidak lah terlalu mahal.. lantas aku cepat-cepat mendial nombor telefon yang tertera dengan harapan aku mungkin masih boleh menyewa di rumah itu.. harga sewa macam tu, tentu sahaja ramai yang nak.. jadi aku harus dapatkannya secepat yang mungkin..

Beberapa minit kemudian, panggilan telefon aku masih juga tidak dijawab.. aku cuba mendial sekali lagi.. tunggu dan menunggu.. beberapa minit selepas itu akhirnya panggilan diangkat..

“Assalamualaikum..” kata aku..

“Waalaikumsalam.. maaf sebab lambat angkat panggilan..”

“eh.. tak mengapa..” aku terdiam seketika.. aku seakan macam pernah dengar suara orang itu.. “erm… saya ada terbaca kat papan notis pasal nak cari teman serumah yang baru.. jadi saya call ni sebab nak tanya pasal tu lah..” kata aku lagi..

“owh.. pasal rumah.. ada satu bilik yang masih kosong lagi..”

“masih available tak?” tanya aku..

“ya.. jadi berkenan ke nak sewa bilik tu?”

“saya mesti tengok rumah tu macam mana sebelum beri kata putus..”

“itu sudah semestinya.. jadi, bila nak datang untuk lihat-lihat keadaan rumah?”

“awak bila free?” tanya aku

“ermm.. selepas jam 2 petang.. rasanya kalau nak datang selepas masa itu tidak jadi masalah..”

“pukul 2.30 nanti saya datang, okay?”

“okay.. tahu alamat kan?”

“ha ah.. kat notis tu ada sertakan sekali..”

“okay.. nama siapa?”

“Hairil..”

“okay, Hairil jumpa jam 2.30 nanti..”

Panggilan berakhir.. aku terdiam seketika.. dalam fikiran aku mula terfikirkan sesuatu.. entah kenapa aku macam kenal suara orang itu sebelum ini.. tapi bila aku tengok pada notis tersebut, No. Tel = Rahman Razak, rasanya aku tak pernah kenal sesiapa yang bernama Rahman Razak suara macam tu.. tapi.. entah kenapa suara dia tu buat aku seakan cukup kenali.. hati aku mula berdebar-debar.. mula muncul bayangan seseorang di dalam minda aku..

Suara itu..                                  

Bisik hati aku..

Terdiam.. di fikiran mula mengenal pasti jika aku memang pernah kenali suara itu sebelum ini ataupun tidak.. aku mula rasa gemuruh..

Takkan lah kot dia orangnya?      

Bisik hati aku lagi..


+          +         +


Jam hampir 2.30 petang,

Aku mula sampai di kawasan rumah tersebut.. ianya adalah sebuah rumah flat berkos rendah.. jaraknya tidak lah begitu jauh dari universiti.. aku datang bersendirian dengan menaiki basikal aku.. basikal ini juga lah yang biasa aku pakai jika nak pergi ke kelas.. jadi, kalau ikut jarak perjalanan untuk sampai ke rumah ini tidak lah terlalu jauh.. rasanya aku masih boleh ulang alik dari kelas berbasikal kalau aku betul menyewa kat rumah ni..

Okay, soal jarak perjalanan tu dah tak jadi masalah.. sekarang hanya perlu tengok keadaan dalam rumah pula.. kalau dilihat dari keadaan luar, kawasan flat ni takde lah teruk sangat.. lalu aku pun mula berjalan naik menuju ke arah bilik rumah sewa tersebut.. Nombor 2.10.. itu lah rumah yang aku cari.. berdiri di luar rumah, aku memastikan berulang kali jika aku memang sudah berada di tempat yang betul.. entah kenapa dalam hati aku mula timbul rasa gemuruh semula.. aku tidak pasti kenapa aku seakan mula berasa teragak-agak dan seakan mula berpeluh.. malas nak berfikir panjang, lalu aku mula mengetuk pintu rumah..

Ketuk sekali.. tidak berjawab..

Aku ketuk lagi..

“Assalamuaikum..” kata aku..

“Walaikumsalam…” kedengaran suara dari dalam..

Lalu pintu rumah dibuka.. kelihatan seorang lelaki yang lebih berusia dari aku di depan pintu.. terus aku tergamam.. wajah aku mula berubah merah.. aku cuba mengalihkan muka menahan rasa segan..

“jadi kau Hairil kan?” tanya lelaki yang bernama Rahman Razak itu..

“ye.. betul..” aku cuba berlagak biasa..

“sila lah masuk.. tengok keadaan rumah sama ada kau berkenan ke tak menyewa kat sini..”

Aku mula melangkah masuk.. berlagak biasa tapi hati tersipu-sipu malu..

So, nama dia Rahman Razak lah rupanya..

Hati aku berbisik..

“ni lah ruang tamu.. takde lah besar mana..” kata Rahman menunjukkan keadaan dalam rumah itu kepada aku..

“okay lah ni..” kata aku.. hati masih lagi menahan rasa segan..

Puas melihat keadaan di ruang tamu dan kawasan dapur, Rahman mula menujukkan aku bilik yang masih lagi kosong dalam rumah itu..

“dalam rumah ni ada tiga buah bilik.. kalau kau jadi nak menyewa, kau lah orang yang ketiga penghuni rumah ni.. sebelah ni bilik aku..” Rahman mula menunjukkan biliknya.. aku jeling, kelihatan keadaan dalam bilik agak kemas dan tersusun.. “ni master bedroom.. tapi dah ada yang pakai lah.. orangnya takde kat rumah sekarang.. ada kat luar..” jelas Rahman lagi..

Aku hanya mendiamkan diri..

“ni lah bilik yang masih kosong tu.. so, kau rasa macam mana? Berkenan?” soal Rahman..

Aku mula memandang keadaan di dalam bilik.. saiz bilik tidak lah kecil sangat.. saiz yang masih lagi buat aku rasa selesa.. not bad.. bisik hati aku..

“harga sewa seperti yang tertera kat notis tu kan?” tanya aku..

“ha ah.. kalau kau kata setuju, kau akan dapat bilik ni lah.. sebab ada orang lain juga selain yang berkenan nak sewa kat bilik ni.. tapi sebab kau yang datang dulu, kalau kau setuju kau akan dapat lah.. so, macam mana?”

“erm.. aku setuju.. rasanya rumah ni okay je.. jarak nak gi uni pun tak lah jauh sangat.. okay, aku setuju nak sewa bilik ni.. kelas pun dah nak mula.. kena ada tempat tinggal terus..” balas aku..

“kau student apa?” tanya Rahman..

“architecture.. second year degree..” balas aku..

“owh.. budak archi.. aku pun archi gak.. second year master.. elok betul lah tu.. semua orang dalam rumah ni belajar archi.. hehehe.. kalau kau ada benda nak minta ajar, aku boleh tunjuk.. Bad pun boleh tolong ajar kan.. dia tu terer gak tu..”

“ermm.. siapa Bad?” tanya aku..

“owh.. orang yang satu lagi yang tinggal kat bilik master bedroom tu..”








Sinopsis :

kisah kehidupan Hairil memulakan hidup baru dengan tinggal serumah dengan dua senior lain yang dia panggil sebagai Abang Man (Rahman) dan Abang Bad (Badri).. Hairil yang sudah lama menaruh minat dengan Rahman tidak menyangka yang kini dia sudah menjadi teman serumah dengan lelaki yang diminatinya itu.. akan tetapi, hidup di rumah itu bukan lah berdua, Hairil juga tinggal sebumbung dengan penghuni lain, Badri.. konflik berlaku antara Hairil dengan Badri yang membuatkan Hairil kurang menyenangi teman serumahnya itu, Badri.. akan tetapi, Badri mungkin tidak lah seperti apa yang Hairil fikirkan.. Hairil mungkin hanya perlu membuka hatinya untuk memahami insan yang dipanggilnya sebagai 'Abang Bad'..







# cerpen ni adalah diinspirasikan kisah kehidupan aku dengan seorang lelaki yang aku gelar dalam blog ni sebagai Abang Bad / 'Abang Long Muscle'.. jadi sedikit sebanyak ada bahagian dalam cerita ini adalah berdasarkan kisah yang sebenar.. akan tetapi, kebanyakkan cerita dalam ni adalah rekaan semata-mata untuk menyedapkan jalan cerita.. jadi, jangan percaya jika kisah dalam ini adalah 100% betul.. sejak kebelakangan ni aku sering berbual dengan salah seorang reader aku pasal 'Abang Bad'.. disebabkan ada banyak orang yang seperti menaruh minat untuk mengenali 'Abang Bad' tu, maka lahir lah idea untuk bercerita dengan menulis satu cerpen berjudul 'Abang Bad'..





real life 'abang Bad'











11 comments:

  1. Hensem abg Bad .. I patut ke Tasmania dulu.. kehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. Bengong kau kamen. Nu'man kan sweet talker. Terpaksa lah bermadu. sobs sobs #nangesgayawanmaimunah

      Delete
  2. eh...ingatkan Nu'man ngan hafiz.....
    ok nak try hafiz!!

    -AWAN-

    ReplyDelete
    Replies
    1. ermm..abg hafiz bukan dah berkeluarga ke? hihi

      Delete
  3. okey.. bakal menjadi feveret story aku.. nice.. tak sabar nak baca cerita ni..

    ReplyDelete
  4. teringat abam abam senior masa skolah dulu.. hukkkk #ketapbibir

    ReplyDelete
  5. http://aizat4delta.blogspot.com/2015/04/lgbt.html

    ReplyDelete
  6. hensem abang bard ni.

    ReplyDelete
  7. Nampak cam hensem n sado je abang bard ni.. klu dapat kat aku siap.. konfirm ak xlepas dh la... haha... berangan sentiasa....

    ReplyDelete