Friday 21 November 2014

Sesi Bertemu dengan Readers







Kalau yang still tak tahu lagi, aku sebenarnya sekarang ni sudah ada kat Malaysia, lebih spesifik kat KL.. aku nak cakap direct je, pada saat ni aku sudah membuat beberapa perjumpaan untuk bertemu dengan my blog readers sementara untuk mengisi masa lapang aku kat KL.. pada awal tu, aku memang reluctant sangat-sangat untuk jumpa orang.. bukan atas factor takut nak jumpa orang.. but mostly pasal diri aku sendiri.. aku ni macam insecure dengan diri sendiri.. aku ni ada satu masalah yang dipanggil sebagai ‘anxiety’ dari sudut psikologi.. sebelum ni kalau yang sempat baca, aku ada cakap yang aku ada kerap berjumpa dengan kaunselor di atas perkara peribadi.. dan dari situ aku mula faham yang aku ni dari segi mentalnya ada masalah mengenai anxiety.. kalau nak faham anxiety ni macam bila kita start fikir satu perkara yang still lagi belum terjadi, but kita fikir hanya perkara yang negative je.. perkara ni menimbulkan perasaan ‘ragu-ragu’, ‘fikir hal yang bukan-bukan’ yang kemudiannya membuatkan hilang keyakinan diri.. pada hal perkara tu still belum lagi terjadi, but kita dah fikir hal yang merepek, fikir perkara negative je yang akan terjadi.. so, ini lebih kurang sebagai ‘anxiety’..

So, dalam bab nak jumpa orang ni kan, aku bukan takut nak jumpa orang pun.. but mostly aku rasa yang aku macam ‘tak bagus sangat’ untuk jumpa orang.. dari segi personality, fizikal, perwatakan semua tu macam aku fikir membuatkan orang lain maybe takkan suka aku lagi dah.. rasa diri tak hensem lah.. rasa diri buruk lah.. nanti bila lepas jumpa ‘kena reject’.. and aku pula jenis yang ‘fear of rejection’.. lepas orang jumpa aku maybe dorang tak nak contact or nak kenal aku lagi dah.. fikir aku macam ‘tak cukup menepati standard’ pada orang lain.. takut nak tunjuk ‘kekurangan’ diri.. takut bila tunjuk buat orang macam ‘turn off’.. takut aku tak seperti dalam expectation mereka.. bla bla bla bla… banyak benda lah yang aku fikir..

So, bagi aku, jawapan kepada ‘anxiety’ seperti ni adalah dengan ‘berhenti daripada berfikir’.. sebab kalau berfikir, takut akan fikir hal yang bukan-bukan yang menimbulkan rasa ragu-ragu dan hilang keyakinan.. so, berhenti berfikir, kita lihat dulu apa yang akan jadi.. apa yang jadi usually tak semestinya seburuk apa yang kita bayangkan pun.. so, aku just biarkan fikiran aku ‘kosong’..
Untuk saat ini, aku baru jumpa dengan empat orang, jadi aku nak share kisah aku..




Perjumpaan Pertama

Pada hari tu aku ada kat KL Sentral dengan niat nak pergi ke Batu Caves (nak tengok kuil and panjat tangga).. but then aku nak makan-makan dulu before nak gerak ke Batu Caves.. tengah makan tiba-tiba dapat satu mesej dari reader kata dia ada kat KL Sentral, and nak jumpa aku.. so, aku macam terkejut juga lah sebab kebetulan aku pun kat KL Sentral pada masa tu.. rasa macam serba salah pula kalau aku tak nak jumpa sebab dah berada di tempat yang sama kan.. malas nak fikir sangat, then aku pun kata setuju je nak jumpa.. macam biasa, sebab aku bukannya biasa sangat nak jumpa dengan random people ni.. last and kali pertama aku jumpa orang random stranger ni pun pada tahun 2011.. tu lah satu-satunya aku jumpa orang kenalan internet (sebelum ni).. so, aku pun cari lah tempat dia berada, kata tengah duduk kat depan pintu masuk.. datang anxiety tu jap, aku pun keluar masuk tandas nak tengok cermin, nak tengok wajah.. hensem ke tak hensem.. rupa elok tak.. penampilan macam mana, selekeh ke tak.. then bila dah rasa diri ‘okay’ je, lalu aku mula nak jumpa orang tu.. terpandang dia tengah duduk.. but aku tak gi terus nak tegur.. aku macam ‘serigala’ yang nak tengok mangsa dia.. hahahaha.. aku dari jauh mengelilingi dia, macam serigala nak terkam mangsa.. mengelilingi, berpusing dari tempat dia duduk, sebenarnya nak cam betul ke tak dia orangnya.. and dalam masa yang sama nak bina keyakinan sikit.. but then, last-last aku terus maju ke hadapan, tegur dia..

Tegur.. then dia kata dia dah perasan aku dah.. lalu aku cakap, ‘sorry lah sebab aku berkelakuan agak aneh sikit (seperti serigala mengelilingi mangsa)’… kemudian aku duduk sebelah dia.. mula-mula bercakap tu dia kata lah dia boleh kenal aku walaupun sebenarnya dia tak pernah tengok wajah aku pun.. aku tanya macam mana boleh tahu, dia kata salah satu sebabnya adalah ‘mata aku’.. dalam blog aku pernah kata yang aku ada mata yang agak special sikit.. yang lain dari yang lain.. orang kalau jumpa kadang-kadang fikir aku macam letak something kat mata aku, but actually ianya natural je.. mata aku ni susah nak explain macam mana nak describe.. kena jumpa aku baru boleh faham, and maybe tu pertama kali korang jumpa orang bermata seperti aku and ianya adalah natural.. aku tak terkejut pun pasal benda ni sebab dah jadi common thing bila first orang jumpa aku.. my eyes macam satu ‘signature’ aku.. identity aku.. yang membuatkan aku berbeza dengan orang lain disebabkan mata aku juga yang ‘special’ sikit.. and honestly sebenarnya benda ni buat rasa insecure sikit.. entah lah.. aku macam rasa a bit insecure juga sebenarnya..

Then lepas tu kita orang mostly borak pasal Unspeakable Love sebenarnya.. reason dia nak jumpa aku pun nak tanya pasal benda tu.. novel bila nak update.. kenapa lambat update.. perkara yang common sangat orang tanya aku.. bukan tu sahaja, but kita orang discuss pasal citer tu secara keseluruhannya.. kiranya macam satu komen pasal novel tu.. aku faham, novel tu tak perfect pun.. ada lah yang terkurang hasil daripada penulisan penulis amatur macam aku ni. Sentuh pasal beberapa watak yang ‘hilang’, sentuh pasal ‘persoalan’ yang tak terjawab.. perkara ni lah macam jadi satu problem dalam novel tu, berkenaan bagaimana aku handle jalan cerita.. for me, benda ni jadi susah disebabkan mostly citer tu hanya focus pada ‘pandangan dunia dari mata Fahri..’ and aku pula takde plot yang kukuh buat cerita tu macam lacking banyak benda.. tak tahu hala tuju.. citer yang asalnya best, but sekarang macam boring.. macam dah hilang ‘sengat’ cerita.. aku pun sedar akan hakikat ini.. but dalam masa yang sama aku macam terharu gak sebab orang bila kata macam tu, kiranya macam my novel tu sebenarnya ‘disukai’ dan ‘dihargai’.. so, orang nak yang terbagus daripada cerita tu.. terasa diri seolah-olah seorang penulis novel yang berjumpa dengan peminatnya pun ada.. hahaha..
Daripada novel Unspeakable Love, mula nak relate pada kehidupan peribadi pula.. bercakap pasal kenapa Amir perangai macam tu, dia mula nak relate cerita tu dengan orang-orang yang dia kenali.. bagi dia watak Amir tu takde lah jahat mana pun.. sebab dia kata dia pernah jumpa watak Amir tu dalam hidup dia.. watak yang mana takde lah jahat sangat, but bila terdesak (disebabkan cinta) jadi macam boleh lalukan apa-apa je.. tu pada pandangan dia lah.. bagaimana watak Amir tu sebenarnya, hanya aku je yang tahu.. lalu sentuh pula pasal cerpen The Secret Admirer.. kata yang tu best.. orang banyak boleh nak relate pada diri masing-masing sebab tu citer best..

So, basically, first ‘meeting’ ni mostly sentuh pasal citer Unspeakable Love tu dan perkara-perkara yang relate pada real life.. oh ya! Lupa pula.. dia ada tanya aku pasal lelaki yang aku suka.. kata nak tengok rupa dia macam mana.. aku asalnya segan nak tunjuk, last-last aku tunjuk je gambar dia yang aku selitkan pada satu novel.. lalu dia tanya, “so orang macam ni lah taste ko?” aku balas, aku ni prefer yang sebaya aku..

Bila dah berpisah tu aku ada cakap kat dia.. “all good.. at least Bahasa yang digunakan adalah ‘kau-aku’.. kalau guna Bahasa panggilan ‘abang’ ni aku terjadi awkward sikit..”
Sebenarnya dia jauh berusia daripada aku.. dia dalam more than 30.. tapi kita orang guna ‘kau-aku’ je yang membuatkan aku jadi selesa.. sebab aku tak selesa sangat nak panggil orang ‘abang’.. jadi, bila ‘kau-aku’ je takde lah terasa sangat perbezaan umur tu.. sebab tu aku rasa selesa sikit bila berbual dengan dia.. sebab ada je orang yang prefer dipanggil abang.. and aku pula terpaksa nak guna perkataan ‘saya’..



Perjumpaan Kedua

Jumpa kat NU Sentral lepas aku balik dari Balai Seni Visual Negara.. petang tu aku macam takde benda nak dibuat, so aku terasa pula nak jumpa orang.. lalu buat lah temu janji dengan seorang ni, kata kalau dia still kat KL area, boleh je kalau nak jumpa dengan aku.. so, dia setuju nak jumpa, aku pula yang tunggu dia sambil duduk kat NU Sentral.. asalnya aku segan juga nak jumpa orang, but hari tu aku beli baju baru, then bila pakai tu terasa diri hensem sikit.. hahaha.. so, bila terasa diri hensem sikit, datang keyakinan diri.. kalau aku tak beli baju baju (yang kemudiannya aku pakai terus) maybe aku segan nak jumpa.. aku ni bila terasa diri ‘hodoh’ jadi segan nak jumpa orang..
Kali ni orang yang cari aku, tak seperti yang lepas, aku cari dorang.. bila aku yang kena cari, jadi feeling nervous tu tak terasa sangat.. sebab aku just kena tunggu je untuk ditegur.. kalau aku yang kena cari orang bila, bila dah terjumpa orang tu aku jadi nervous sikit.. tak tahu nak tegur macam mana.. biasanya aku akan jadi ‘serigala’ yang akan mengelilingi mangsanya sebelum nak terkam.. dah jumpa, but ambil masa sikit (mengelilingi orang tu dari jauh) sebelum nak tegur.. but aku yang kena tunggu orang, so tak payah lah nak jadi serigala ke apa.. hihihi

Lalu jumpa, antara soalan pertama yang diajukan adalah ‘umur’ berapa? Aku ada lah teka-teka umur dia berapa.. aku teka umur yang lebih berusia sedikit padahal sebenarnya dia muda lagi, tapi dia still tua dari aku lah.. dalam hati aku macam ‘alaa.. jahatnya aku.. hihihi.’ Kadang-kadang kalau kita teka umur yang tua dari umur sebenarnya takut orang berkecil hati lah pula, but biasanya kalau teka umur yang lebih muda usually orang suka je.. semua orang mudah suka terasa muda lah kan.. maksud aku macam kalau umur orang tu 28 tahun, but kita teka umur 24 misalnya.. usually orang tu kembang hidung terfeeling awet muda.. tapi kalau 28, but teka 34 lah misalnya, jadi macam ‘tua sangat ke aku ni?” faham tak?

So, kita orang makan sama-sama kat food court.. lalu borak lah.. topic perbualan kita orang ada pelbagai.. daripada hal-hal kekeluargaan, novel aku, pasal travel kat oversea and banyak lagi.. seperti biasa, usually aku macam lebih banyak mendengar berbanding nak bercakap.. aku boleh je layan pelbagai topic perbualan.. maybe aku lebih kepada ‘pendengar’ banding daripada nak bercakap.. or aku je yang tak nak cakap hal peribadi aku sangat..

Lepas tu kita orang pergi jalan-jalan sekitar NU Sentral tu.. actually ni kali kedua (rasanya) dia pergi NU Sentral biar pun dia ni macam orang KL je.. dia tanya aku, kenapa asyik lepak kat NU Sentral je? Balas aku, KL Sentral ni macam ‘hub’ aku.. kalau nak gi mana-mana akan singgah KL Sentral.. so, bila dah ada mall baru tu, jadi macam aku lepak-lepak juga lah kat sana.. and then mula lah borak yang dia actually jarang pergi KL Sentral.. sebab dia tak guna public transport.. sebab ada kenderaan sendiri.. LRT or KTM tu jarang naik.. so, kita orang ronda-ronda NU Sentral.. then temankan dia untuk beli kek sebagai hadiah kepada kenalan dia..

Sebelum berpisah, dia minta nombor aku kalau rasa nak contact lagi.. actually pada asalnya aku macam tak nak beri nombor contact aku pada sesiapa.. but bila orang dah request kat depan mata ni aku macam susah pula nak kata NO.. tapi takpe lah.. lepas ni dia tahu lah WeChat or Whatsapp aku apa.. but Instagram aku still tak tahu lagi.. tapi tak kisah lah.. maybe aku kena jadi lebih friendly sikit.. lagi pun aku jumpa orang ni pun atas factor untuk mengasah kemahiran bersosial..



Perjumpaan Ketiga

Jumpa waktu tengah hari time launch hour.. kata dia hanya boleh jumpa dari jam 12 – jam 2.. tapi disebabkan kelewatan komunikasi, waktu tu dah pukul 1 tengah hari dah.. so, aku tanya dia masih sempat lagi ke kalau nak jumpa.. aku kat KLCC time tu.. kebetulan pula dia kerja kat KLCC.. so, walaupun hanya boleh jumpa dengan aku sejam je, tapi takpe lah kan.. yang ni agak lain sikit.. sebab aku tak pernah tengok wajah dia.. and aku rasa dia pun tak pernah Nampak wajah aku.. so, aku macam tak tahu orang dia macam mana.. ianya macam kedua-dua saling tak pernah Nampak wajah masing-masing.. orang-orang sebelum ni aku boleh tengok wajah dia, but dorang tak pernah tengok wajah aku.. so, agak suspen juga untuk menanti orang yang kita tak pernah tengok wajah dia..
Last-last jumpa juga.. bila jumpa tu dia tak seperti apa yang aku gambarkan.. kadang-kadang kita imagine juga kalau tak pernah tengok wajah orang tu.. tapi ianya sesuatu perkara yang neutral lah.. tak semestinya lari daripada ‘jangkaan’ kita tu adalah sesuatu yang negative or positif.. just neutral je.. so, jumpa then dia bawa aku minum kat kafe dalam Kinokuniya tu.. asalnya aku keberatan nak masuk disebabkan kalau aku masuk mesti penggera anti-kecurian tu berbunyi walaupun aku tak beli or curi apa-apa pun dalam Kinokuniya.. sebelum jumpa dia pun, memang macam tu.. masuk Kinokuniya berbunyi, aku pun jadi pelik.. malas nak disiasat pak guard, tu yang aku malas nak masuk Kinokuniya.. but dia ajak aku minum dalam kafe tu, aku pun masuk je lah, biarpun penggera tu berbunyi ke apa..

Sampai kat Kafe.. aku jadi awkward sikit.. sebab aku tak biasa pergi tempat macam tu.. membuatkan aku teringat akan memori kat Hobart, Tasmania bila seorang abang ni ajak aku pergi minum kat kedai kopi.. ala-ala nak mimum latte, cappuccino semua benda alah tu.. aku mana lah biasa.. aku orang kampong minum teh BOH je.. dulunya aku mana lah tahu beza latte, cappuccino semua tu.. expresso lah.. apa benda entah.. Starbucks or Coffee Bean semua tu mana lah aku nak layan sangat.. kalau masuk kedai macam tu jadi awkward.. tak tahu nak order apa.. so kali ni pergi kedai ala-ala macam tu sikit, jadi aku mula rasa awkward sikit.. dah lah aku tengok harga satu meal dalam RM20.. aku diam je lah.. terlupa nak cakap, kalau nak ajak makan bawa tempat yang murah sikit.. but dah sampai kan.. layan je lah.. tapi baru nak pilih menu, but orang yang aku jumpa ni macam nak ‘belanja’ je.. aku pun ON je lah.. kalau orang nak belanja aku tak kisah.. boleh save duit.. tapi rasa bersalah pula bila diri kena belanja.. fikir dan fikir.. buang je lah rasa bersalah tu.. dah nama rezeki kan.. hahahaha..
So duduk lalu makan.. aku rasa awkward nak makan.. tapi kena buat-buat rileks.. lepas tu mula lah perbualan antara kita orang.. kalau nak diringkaskan.. topic perbualan kita orang menyentuh tentang architecture dengan movie.. dia minat dengan architecture walaupun pekerjaan dia tak arah tu.. sebab dia tahu aku budak architecture, so aku pun boleh juga layan benda-benda macam ni.. cakap pasal bangunan, ciri-ciri bangunan yang dia suka.. cerita pasal kecil-kecil suka nak lukis plan bangunan.. kadang-kadang aku curious pula, kenapa tak nak study architecture je kalau dah minat? Aku suka je dengan hal-hal macam ni.. but kalau aku cakap pasal Post Modernism, Modernism, Functionalism, Brutalism, High-Tech, Deconstructuvist Metabolism semua, maybe dia tak faham kot.. sebab dia tak study architecture.. tapi ada je yang tahu benda ni semua.. cerita juga sikit pasal dia pernah jadi exchange student study kat Sydney.. lepas tu cerita pasal movie.. aku bukannya layan movie sangat, tengok sekadar nak tengok.. lepas tu sebut-sebut pasal nama-nama pelakon.. aku sebenarnya blur sebab aku tak kenal sangat dengan para pelakon.. tapi layan je lah.. nak diringkaskan topic perbualan berunsur perkara ilmiah da nada informasi.. aku fikir dia ni mesti golongan cemerlang, gemilang, terbilang.. sebab aku rasa dia macam golongan yang suka cerita pasal perkara yang bermanfaat ada info..

Tapi sebenarnya aku macam curious pasal beberapa hal.. sebab sebenarnya dia dah kahwin.. aku kalau yang dah kahwin ni akan membuatkan aku curious nak tanya sesuatu.. persoalan dari golongan yang tak kahwin lagi kepada yang dah kahwin.. tapi aku rasa benda ni macam agak tak elok untuk ditanya, dan tak semua orang suka ditanya soalan macam tu.. and aku pun rasa yang dia maybe tak suka kalau aku ajukan soalan seperti tu.. sebab agak sesitif sikit.. lagi pun kita orang tengah makan kat kafe, jadi agak open.. takut orang boleh dengar ke apa.. so, tak pe lah.. kita menghormati kehidupan peribadi..



Perjumpaan Keempat

Dia ni sebenarnya orang pertama yang request untuk jumpa aku.. tapi aku macam tak kata YES or NO pun.. ada banyak alasan juga lah aku beri kan kat dia.. but then aku terasa macam unfair pula kalau aku jumpa dengan orang lain, but tak jumpa dengan dia.. so, aku pun cakap je lah kata setuju untuk jumpa.. nak diringkaskan jumpa kat KLCC gak.. awal-awal jumpa tu terus dia tanya pasal mata aku ni ‘natural’ ke tak natural.. aku macam.. hurmmm.. dah letih dah dengan soalan macam ni.. my eyes ni macam identity aku.. yang membuatkan aku berbeza dari orang lain.. my eyes macam dah jadi trademark signature aku.. orang ingat aku disebabkan mata..

Lepas tu kita orang makan kat KLCC.. disebabkan dia lagi muda daripada aku, terasa diri lebih selesa untuk berbual.. berbanding dengan orang sebelum ni mereka lagi dewasa berbanding aku.. and dia pun macam happy go lucky.. jadi ada perbezaan kalau banding orang sebelum ni, bagaimana aku bercakap, more friendlier macam bercakap dengan kawan sebaya je.. sebab tu aku kata aku prefer dengan golongan sebaya.. kalau dengan yang lebih dewasa ni aku jadi kekok sikit.. aku kalau jumpa dengan orang dewasa terasa didominasi.. and aku tak suka bila diri didominasi.. dan tu tak bermakna aku suka nak mendominasi orang pula.. dan tak bermakna aku tak suka dengan orang dewasa, just kena respect dorang yang membuatkan satu pihak mendapat privilege.. senang kata perbualan antara aku dengan dia lebih macam berborak dengan kawan-kawan sebaya je..

Lepas makan aku ajak dia pergi pergi melepak kat kawasan air pancut di luar KLCC.. aku memang suka nak lepak kat sana.. then aku cakap kat dia macam ni, for me melepak kat depan air pancut tu ada unsur-unsur ‘sweeet’ or romantic sikit.. aku teringin untuk ajak someone yang aku suka untuk melepak depan air pancut tu.. but asalnya dia tak faham sangat ‘apa yang special’ sangat dengan air pancut tu.. but aku faham je, lain orang lain pandangan.. bagi orang lain mungkin ‘sweet-romantik’ tu macam kiss, berpelukan, tidur bersama ke.. but bagi aku ‘sweet-romantik’ tu adalah bagaimana kita spend masa kita dengan orang tu.. suddenly macam air pancut tu mula berwarna-warni sambal didendangkan dengan irama lagu.. keadaan sekeliling menjadi mempersonakan dengan manusia terpukau dengan melihat air pancut yang menari-nari, very colourful dan yang harmoni dengan music.. then aku cakap, sebab tu aku kata ianya ‘sweet-romantik’.. bila kau duduk berdua-duaan sambal perhatikan benda ni semua.. ianya macam dalam citer Unspeakable Love, yang mana Fahri teringin nak bawa orang yang dia suka menaiki satu ferris wheel.. but untuk kes aku pula, one day aku teringin nak spend masa dengan orang yang aku suka menyaksikan air pancut itu pada waktu malam..

Kita orang borak banyak benda.. mostly pasal hal kehidupan lah.. dia ada tanya aku pasal bila aku kata nak gi kelab malam gay.. aku cakap lah, aku dah pergi dah pun sebenarnya, but just depan pintu je.. and waktu siang.. and aku terkejut bertapa tempat tu memang betul-betul tengah-tengah Bukit Bintang.. sebab expectation aku untuk kelab malam ‘gay’ ni sepatutnya macam terselit-selit.. kena jalan jauh sikit baru boleh jumpa.. but yang ni memang dekat sangat Pavillion.. so, aku cakap lah asal tu memang keinginan nak masuk tu kuat, but then aku fikir macam satu tanggungjawab social.. aku kalau dah masuk aku akan share pengalaman aku kat dalam blog.. but aku tak nak kalau orang baca blog aku macam jadi satu galakan untuk orang lain pergi pula.. ye lah.. sebelum ni orang tak kenal Planet Romeo tu apa benda mula tahu benda tu dari blog aku.. sebenarnya aku nak masuk kelab gay tu selain daripada untuk melihat ‘gay scene’, but aku macam teringin pula nak test market.. hehehehe.. sebab aku feeling tak hensem kan, jadi mana lah tahu ada yang tertarik kat aku ke apa kan.. kononnya lah.. but orang kat sana maybe ada niat tak elok macam nak seks je.. lalu budak yang keluar dengan aku ni kata yang dia teringin nak masuk juga kelab tu kata nak test market juga.. but aku cakap lah, so.. aku ko tak suruh pula aku pergi, but kalau ko boleh pula pergi ek? Lalu dia cakap, sebab aku ‘inesen’ lagi..

Lepas tu kita orang banyak borak benda lain.. pasal hal-hal kapel semua.. kata macam at least aku kena try lah.. but aku cakap, aku walaupun aku suka kat orang, aku tak nak berkapel.. benda ni complicated sikit dan susah untuk dijelaskan. Kalau aku nak try ada hubungan perasaan dengan orang pun, biar lah benda tu jadi atas sebab memang aku suka kat orang tu, bukan sebab atas kerana nak mencuba je..





Bersambung…



ada je aku jumpa orang lain.. but nanti cerita lagi..


aku free Ahad ni kalau sesiapa nak ajak jumpa.. inbox FB aku kalau nak urus hal perjumpaan.. 

11 comments:

  1. dan orang yang ketiga dan orang keempat ialah kawan sebenarnya. dan aku rasa kau mesti terkejut. haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trkejut juga.. but xde lah trkejut sgt.. but aku trkejut pasal dia boleh kenal ko..

      Delete
    2. family aku pun da kenal dia. dia pernah datang raya rumah aku lagi. haha.

      Delete
  2. Org pertama cmne orgnye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knp nk tahu pasal org pertama tu? Orgnya okay2 je.. umur lebih 30..

      Delete
    2. Aku just rse lps kau jumpe org 1st, dh kurang rse malu utk jumpe readers yg lain. So he might be a benchmark.

      Delete
  3. Ape yg spesial nya mata hang tu.color biru ke gtau laaaa

    ReplyDelete
  4. Lepas jumpa tue .. ada follow up lagi tak ? Haha

    ReplyDelete
  5. Menarik.Teringat waktu aku mula-mula bersosial dengan plu.

    ReplyDelete
  6. Seriously kau macam aku la.. Hari ni aku baru tau pasal anxiety tu.. Selama ni x tau apa 'penyakit' tu.. And pasal relationship. Like seriously, aku pun x suka.. Too complicated.. Nak jumpa jugak.. tapi segan la..

    ReplyDelete