Wednesday 12 November 2014

Drama Melayu - Baby Ana Milik Siapa






Hafidz Roshdi ni memang nampak macam sebaya aku.. takde lah dewasa sangat takde lah muda juga.. but actually he is still 20!!




dah lama giler tak layan drama melayu.. bukan kata drama melayu ni tak best.. sebenarnya bagi aku drama Melayu lagi berkualiti kalau nak banding dengan drama terlebih zoom kat muka citer Indon yang banyak fairy tales.. aku bukan jenis layan drama/movie sangat.. but waktu zaman sekolah dulu, kecil-kecil memang minat layan drama kat TV.. but bila dah masuk asrama, tak boleh nak layan TV sangat, mula lah tak follow apa-apa drama and mula jadi kebiasaan sebab takde kesempatan nak layan drama-drama ni semua kat TV... I think, drama melayu yang last sekali aku follow adalah citer AdaMaya.. dah lama giler citer ni kan.. and disebabkan drama ni budak perempuan kecil Mia Sara tu jadi femes.. lepas tu semua nak ambil budak Mia Sara tu nak berlakon.. okay, aku bukan kata tak suka kat budak tu.. actually memang dia talented pun.. but bagi aku macam mula nak boring dah tengok budak tu asyik dijadikan watak dalam movie/drama.. macam takde budak lain lagi nak diambil.. apa-apa citer yang melibatkan budak kecil, mesti budak Mia Sara ni yang berlakon.. bila asyik tengok muka tu je, walaupun talented kadang-kadang kita jadi bosan gak tengok.. but at least aku tengok drama Baby Ana Milik Siapa ni guna budak perempuan lain.. kira bagus lah kalau asyik nak guna Mia Sara je.. but aku tak kata tak suka kat Mia Sara.. just macam dia sudah terlalu kerap digunakan pada setiap drama/filem..




Mia Sara



eh jap.. bukan AdaMaya drama melayu last aku layan.. actually ada satu drama realiti TV ni, tajuknya Gadis Semasa Sunsilk.. kalau sesiapa tak tahu citer Gadis Semasa Sunslik ni pasal Imelda yang ditawarkan kontrak untuk menjadi artis/penyanyi.. berbeza dengan program realiti TV lain macam Akademi Fantasia orang bertanding nak jadi artis.. but citer ni, dorang macam buat ala-ala drama bagaimana si Imelda ni mula kena offer jadi penyanyi (asalnya dia artis YouTube ala-ala Najwa Latiff lah) dalam bentuk drama sampai lah dapat kontrak jadi penyanyi (kontrak betul-betul.. bukan sekadar lakonan..).. but lepas tu aku tak dengar khabar perkembangan tentang budak Imelda tu dah.. macam susah nak femes kot dalam dunia hiburan Malaysia..






but now setelah bertahun-tahun tak layan drama Melayu, finally aku teringin nak layan satu citer ni.. sebelum ni aku dah sebut pasal drama ni.. tajuknya Baby Ana Milik Siapa.. dapat tahu pasal drama ni daripada one of my blog reader, then aku terskodeng pula seorang pelakon baru ni, Hafidz Roshdi.. hati tertarik pula bila tengok dia.. lagi-lagi time aku fikir dia macam sebaya je dengan aku (but actually dia muda lagi..) aku kan mudah nak tetarik pada golongan sebaya aku.. (satu bonus kalau sebaya).. takde lah lebih-lebih.. maybe aku macam 'tertarik', so aku curious lah nak tengok lakonan dia.. jadi aku layan citer Baby Ana Milik Siapa ni atas niat nak tengok budak Hafidz Roshdi tu berlakon.. hahahaha.. nak tengok pandai berlakon ke tak..





so, my first impression bila tengok episod satu drama ni...


hurmm.. I think aku suka jalan ceritanya.. first episod bagi aku macam rasa nak stick layan drama ni juga.. tema utama cerita tentang 'Love vs Friendship'.. tu apa yang aku faham.. benda ni susah nak seimbangkan.. lagi-lagi bila melibatkan kawan baik kita sendiri, but at the same time percintaan itu terlibat sama.. yang merumitkan bila kau kawan baik dengan orang ni, but kau suka kat orang yang dia suka.. so, bagaimana nak balance hubungan cinta dalam masa yang sama nak jaga persahabatan.. adakah kita nak bergaduh dengan kawan baik kita sendiri.. sahabat baik bermusuhan disebabkan cinta? bagaimana kita nak buat agar ia lebih menjadi harmoni?

sebelum tu kita kenal-kenal dulu dengan setiap watak..






Rihana (Christina Suzanne)
- seorang minah tomboy.. kasar.. pun begitu dia tak suka orang panggil dia pengkid.. and tak keberatan untuk tumbuk orang kalau digelar dengan panggilan tu.. dalam episod satu ni, aku boleh tahu yang dia macam ada 'love hate' relationship dengan Reza.. sebenarnya suka, but macam tak nak admit.. tu waktu zaman sekolah lah.. but then bila tengok pada episod satu, Rihana ni macam tengah ada relationship dengan Edry pula.. aku rasa dia dah berkapel dengan Edry (zaman lepas sekolah)

Reza (Hairul Azreen)
- sekarang dah jadi seorang jurugambar.. seperti yang dijelaskan, dia macam ada 'love hate' relationship dengan Rihanna minah tomboy.. suka nak kacau, suka nak ganggu.. but actually dalam hati tu minat je kat Rihanna.. dalam diam dia ni sebenarnya macam ambil berat pasal Rihanna..

Edry (Hafidz Roshdi)
- kawan kepada Reza.. budak lelaki yang femes kat sekolah.. diminati banyak perempuan dan juga lelaki.. hahaha.. but biarpun begitu, taste dia lain sikit.. dia openly kata yang dia minat kat Rihanna minah tomboy tu.. but tak tahu apa dah berlaku, selepas sekolah, finally dia dah berkapel dengan Rihanna.. but apa yang aku boleh tengok, actually hati Rihanna macam ada kat Reza bukan kat Edry.. 

Salina (Zika Xiandra)
- kawan baik Rihana.. dia ni openly kata suka kat Edry.. tapi Edry tak minat kat dia, just layan sebagai sekadar seorang kawan sahaja.. dalam episod satu boleh diketahui yang Salina ni ada close relationship dengan ibu Edry.. disebabkan itu, dia macam mempengaruhi ibu Edry agak dia dan Edry boleh bersama.. dia sanggup lakukan apa sahaja untuk miliki Edry.. and minta kat ibu Edry agar dapat ditunangkan dengan Edry..

Qaisara ( Ardell Aryana)
- adik angkat Edry dan juga kawan baik kepada Salina dan Rihana.. asalnya anak yatim tapi telah diasuh oleh ibu Edry.. dibesarkan dalam suasana yang strict oleh ibu angkatnya (dan juga ibu Edry), mulanya Qaisara ni jenis perempuan bertudung yang mementingkan agama.. namun masih tidak diketahui apa sebabnya, pada episod satu boleh diketahui yang Qaisara sudah berubah.. jadi free hair.. mula menjadi seorang gadis sosial..






so, komen aku...

tak boleh nak cakap banyak sebab still episod satu.. then tak tahu apa yang ada pada perkembangan cerita.. but so far bila tengok episod satu macam boleh tarik perhatian aku untuk nak ketahui jalan cerita seterusnya.. not bad.. permulaan yang menarik.. 

pasal lakonan pula.. aku suka dengan perwatakkan emak Edry dan Qaisara.. dia jenis ibu yang mengongkong.. i think disebabkan itu macam ada reason kenapa Qaisara boleh berubah perwatakkan.. Ibu Edry dan Qaisara ni ada personality yang menarik dan kelakar.. aku suka tengok watak macam tu..

pasal Hafidz Roshdi.. aku tengok drama ni pun asalnya nak tengok lakonan dia.. so, apa yang aku cakap, actually dia boleh tahan juga lah.. bagi aku lagi 'better' kalau nak banding dengan senior macam Hairul Azreen tu.. Hairul Azreen tu bagi aku macam tak natural sangat cara lakonan dia.. but Hafidz Roshdi ni bagi aku agak bagus untuk seorang pelakon baru.. aku sebenarnya macam gelak-gelak juga bila tengok si Hafidz ni... sebab apa? sebab at the moment bila kita curious nak tahu suara dia macam mana.. hahaha.. ye lah.. sebelum ni aku just tengok gambar-gambar dia je.. tapi tak tahu suara dia macam mana.. faham tak maksud aku? kadang-kadang bila kita curious nak tahu suara orang tu macam mana, sedikit sebanyak macam kita ada pelbagai expectation.. wajah macam ni, suara macam ni.. suara macam tu.. but then bila dah dengar suara dia dan cara dia bercakap, aku just terbayangkan kawan aku.. sebab gaya dan nada lebih kurang sama dengan kawan aku.. cara dia bercakap macam cara kawan aku bercakap..

aku suka dengan watak Edry yang dimain oleh Hafidz ni.. watak seorang lelaki yang minat kat seorang perempuan.. but perempuan tu minat kat orang lain.. watak lelaki yang baik, guna cara yang baik untuk merebut perempuan yang dia suka.. but bila dia dah miliki perempuan tu, actually dia still tak boleh nak miliki hati perempuan tu.. watak seperti ini aku gelar sebagai 'second character'.. watak 'kesian' yang mana dia baik je, ikhlas mencintai perempuan tu, but walaupun bagaimana pun usaha dia untuk memiliki, dia still tak boleh nak rebut hati perempuan tu yang ada kat orang lain.. and usually, kat penghujung cerita watak 'second character' ni akan menyerah dan redha melepaskan perempuan tu merebut cinta dia sendiri.. entah lah.. aku memang suka watak yang aku gelar sebagai 'second character' yang baik tapi akhirnya terpaksa menyerah kalah sebab 'cinta tak boleh nak dipaksa'.. 

perkara ni sama dengan satu falsafah 'cinta' dari aku..

"kadang-kadang kita kena sedar juga.. dalam masa kita nak mengejar cinta orang tu, but si dia pun ada cinta yang dia nak kejar sendiri.."

and yang sedihnya orang yang dia nak kejar tu bukan diri kita.. so, kita kena redha je lah.. nasib jadi 'Second Character' memang macam tu..

so, kesimpulannya drama Baby Ana Milik Siapa dimulakan dengan episod satu yang menarik.. aku rasa aku akan continue untuk layan.. OST lagu pun boleh tahan best.. suka lagu-lagu yang didendangkan.. Hafidz Roshdi tu pun okay... good impression dari aku pasal dia.. terasa nak masuk MSU pula.. hahaha.. 















I really like this picture.. nampak cute bila lelaki yang cute berpegangan tangan dengan seorang budak kecil.. and at the same time he's looking at a painting.. bagi aku macam ada satu 'aura' berseni yang buat aku suka tengok gambar ni.. I dont know.. I just think I really like this picture.. ada satu yang 'special' bila aku tengok gambar ni.. bukan sebab orang tu lah.. tapi disebabkan setting, keadaan yang ada pada gambar, yang membuatkan ia bukan lah sekadar gambar biasa sahaja di mata aku.. tak sabar nak tahu ni scene tentang apa dalam drama tu nanti.. 













10 comments:

  1. suka tengok dia ..acting dia pun not bad..rasanya dia actor pling handsome..kalah remy ishak..haha.dala sebaya la dgn aku .. hehe..

    ReplyDelete
  2. suka tengok dia ..acting dia pun not bad..rasanya dia actor pling handsome..kalah remy ishak..haha.dala sebaya la dgn aku .. hehe..

    ReplyDelete
  3. suka tengok dia ..acting dia pun not bad..rasanya dia actor pling handsome..kalah remy ishak..haha.dala sebaya la dgn aku .. hehe..

    ReplyDelete
  4. Alahai..manisnye senyuman dia
    Tp muka mcm tua skit utk org umor 20 thun
    HeHeHe..

    Btw, that kid Mia Sara isnt cute at all, Hafidz is cuter *Im so gay*


    Peace
    Mr Nice Guy

    ReplyDelete
  5. tudiaaaa.....mamat ni memang hot gilaaaa....merembes kot tengok muka dia...muahahaaha

    ReplyDelete
  6. Tengok ceriter ni pun sebab heronya, dok focus jat muka dia je. Jalan ceriter tak paham.hehehe

    ReplyDelete
  7. ok,ok,ok. guilty as charged. ngaku tgk cte ni sebab hero2 dye. haha! pergh! ngancam siot senyuman tu. klau msok dlm mimpi ni gerenti xbgn2. haha!

    ReplyDelete
  8. Please support my new PLU novel, Asyraf Suka Hariz! at www.missohshemm.blogspot.com :DD

    ReplyDelete
  9. tak sangka nursajat pon ada cameo dalam citer ni

    ReplyDelete