Friday 24 October 2014

Umur 20 Tahun



semalam aku ada beborak dengan seorang ni kat FB.. mulanya dia cakap pasal seorang pengarah filem dan juga seorang penulis, kata pengarah tu buat satu drama baru kat TV3.. then cakap lah, kata pengarah tu hensem.. but then aku cakap, bagi aku biasa-biasa je.. tak taste.. tapi aku tahu ramai kata pengarah tu hensem.. aku tak minat dengan 'abang-abang' sangat.. then dia cakap lah pasal satu drama baru arahan dari pengarah tu, namanya Baby Ana Milik Siapa.. lalu aku pun search lah pasal drama tu.. search then jumpa dengan salah seorang pelakon ni..

aku kata kat dia.. kalau yang ni aku taste pula tengok pelakon ni.. hahaha.. sebab rupa macam sebaya aku je.. sebab aku lebih prefer orang yang sebaya or around my age...

bila aku tengok pelakon ni aku macam familiar pula.. sebab blog KDL pernah sebut pasal dia.. nama pelakon tu Hafidz Roshdi.. tapi memang betul lah budak lelaki tu Hafidz Roshdi..

then dia pun cakap.. pelakon tu still umur 20 tahun lagi..

aku tersentap jap.. tak macam 20 tahun pun pada pandangan aku.. dia takde lah nampak matured sangat, tak juga nampak muda sangat untuk still 20 tahun.. rupa macam sebaya dengan umur aku je.. kalau dia tak cukur janggut nampak 'dewasa sikit'.. but kalau cukur baru nampak muda.. bergantung pada gambar.. sesetengah gambar tu bagi aku tak macam 20 tahun pun.. but macam sebaya aku je.. umur dalam around 22-24.. bergantung.. kalau simpan janggut, nampak lebih dewasa.. kalau buang janggut, hmm.. okay.. nampak umur muda juga lah dalam 20-21..

apa pun umur dia, but aku rasa aku jatuh hati tengok mamat ni.. kena tengok lakonan dia.. elok ke tak elok berlakon.. macam ada personaliti yang bagus.. macam orang 'baik-baik' je.. 






























bercakap umur still 20 ni.. kat FB aku ada update status seperti berikut...




actually ada reason juga aku kata macam tu.. biar aku share salah satu rahsia aku.. hehehehe.. 

okay, macam ni... actually aku tak sure lah sama ada aku suka dengan course yang aku ambil sekarang ni.. iaitu architecture.. tapi disebabkan aku ni dibawah scholarship, ianya macam susah untuk aku nak tentu kan apa yang aku nak buat.. honestly, aku rasa macam scholarship ni seolah-olah satu problem bagi aku.. ia macam 'kekang' aku.. buat aku tak bebas.. memang lah bagus kalau dapat scholarship ni.. but bagi aku ianya bagus kalau kau memang betul-betul nak ambil course tu.. so, kau dah tahu tujuan kau macam mana.. but kalau kes macam aku ni, aku ni seolah-olah clueless.. tak tahu lah sama ada pilihan aku untuk ambil course ni betul ke tak.. sebab ia akan tentu kan kerjaya kita pada akan datang.. entah lah.. diri aku macam ada 'memberontak' juga sebab terpaksa dengan course ni.. memang salah aku juga sebenarnya.. sebab aku yang decide untuk terima scholarship, but macam orang kata, tak kenal maka tak cinta.. before this memang aku rasa nak study architecture.. but bila kita dah kenal course tu macam mana, baru kita rasa benda lain.. rasa macam aku tak bagus sangat dengan course ni.. kadang-kadang aku jeles tengok pada sesetengah orang yang boleh je tukar course.. but aku tak boleh nak buat macam tu.. so, aku rasa macam a bit menyesal juga sebab terima scholarship ni awal sangat.. 

so, bagi aku macam ni.. kalau kau dah dapat tawaran biasiswa, and suka course yang kau ambil tu, it's better kau terima je.. but kalau kau tak sure, better kau tangguhkan dulu.. bagi aku better kau ambil biasiswa/pinjaman bila kau nak buat Master, banding untuk Degree.. sebab bila dah ambil Master, kau dah tahu yang kau minat dengan course tu, and cemerlang dengan course tu.. but kalau untuk Degree ni, kadang-kadang orang masih lagi tercari-cari apa benda yang dorang nak sebenarnya.. sebab tu ada yang drop course tu, and ambil course lain waktu still lagi Degree.. tapi bila kau ambil scholarship untuk Degree pilihan kau untuk tukar course macam susah.. and kau pun tak sure lagi sama ada kau cemerlang dengan course tu or tak.. 

so kesimpulannya macam ni..

1. kalau kau plan untuk dapatkan biasiswa (untuk Degree), and kau memang dah sure nak ambil course tu.. rasa kau akan cemerlang habis-habis.. so, tak salah untuk kau terima..

2. but kalau kau still clueless lagi sama ada kau nak ambil course tu or tak, better kau tangguh kan niat dulu untuk dapatkan apa-apa tajaan.. try dulu mana-mana course Degree yang kau rasa nak ambil.. and kalau kau dah jumpa course yang kena dengan diri kau, and kau pun cemerlang habis-habis dengan course tu, so then kalau nak study Master baru lah try untuk dapatkan apa-apa tajaan/pinjaman.. 

untuk kes macam aku.. sebab aku terima scholarship awal sangat di saat aku still lagi unsure dengan apa yang aku nak buat, jadi aku telah 'terikat' dengan scholarship tu.. susah nak lari bila aku rasa aku nak buat benda lain.. 

so, nak dipendekkan cerita.. aku kalau dah complete dengan course architecture ni, mostly rakan-rakan aku yang ambil course yang sama juga akan sambung Master sekali.. but aku macam fikir yang aku nak buat course yang aku suka.. kiranya macam instead of sambung Master seperti kawan-kawan lain, but aku maybe akan buat another Degree lain pula.. course yang aku nak buat.. kiranya macam jadi first year Degree balik lah.. 

but benda ni hanya boleh dibuat kalau aku dapat 'perlepasan'.. kalau aku dah tak terikat dengan apa-apa, aku dah bebas untuk pilih benda yang aku nak buat.. 

jadi, menyentuh pasal umur 20 tahun.. soalan tentang

"agak-agak kalau aku cakap aku umur 20 tahun orang percaya tak?"

sebenarnya aku macam a bit segan juga kalau aku plan nak buat first year Degree balik.. entah.. sebab terasa aku 'berusia' sikit bila mana usually orang untuk first year Degree ni biasanya umur dalam 19/20/21 tahun.. jadi macam terasa diri jadi 'abang' and yang lain pula 'adik-adik'.. walaupun sebenarnya benda ni tak de lah jadi satu isu sangat.. sebab ada je yang dah berusia but baru nak start study.. kalau tempat uni aku, ada je student umur dalam 40 still lagi buat Degree.. golongan nenek or datuk yang sepatutnya jaga cucu, but still lagi buat Degree.. entah lah.. aku just macam a bit segan kalau aku lebih dewasa pangkat 'abang' dah but yang lain adik-adik je pada aku.. but still, aku memang ada plan untuk buat another Degree kalau aku dapat 'perlepasan'.. 

tapi, kalau tengok diri aku ni takde lah nampak 'berusia' sangat.. still comel apa.. hahahaha.. mungkin takde lah beza sangat kalau aku bergaul dengan umur 20 or 21 tahun.. nak kata pasal nak hide umur tu takde lah.. just main-main je.. kalau orang tanya, aku akan cakap.. but kalau takde yang tanya, so tak payah lah cakap.. hahahaha.. (I'm still 20.. just nampak matured je.. hahahaha)

by the way, aku ada satu plan ni.. kalau aku betul lah buat another Degree (kat Malaysia) aku ada satu plan ni bila waktu sesi nak kenal-kenal, orientasi, bila orang tanya aku, fikir nak balas macam ni..

"Hi.. My name is David/Kevin... I'm from Sarawak.."

hahaha.. kenapa pula macam tu? sebab kadang-kadang orang tak fikir aku ni melayu sangat.. biasanya macam tu lah.. so, aku terfikir nak buat 'nakal-nakal' jap.. tipu roommate pada awal perjumpaan kata nama David/Kevin sampai dorang discover sendiri nama betul aku.. or dorang jadi curious sama ada aku cakap betul or tak.. tengok tiba-tiba terlihat aku ada sembahyang kat masjid ke.. tu plan aku.. so tengok lah nanti macam mana.. but kalau jadi macam tu, maybe aku patut start untuk fikir nama apa aku patut guna kan.. hehehehe..










22 comments:

  1. hensem sih! berair aku tengok gambar2 dia. kemain habis kau kaut kat google ea Putera

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan dr google.. tp kat FB and Instagram..

      Delete
  2. Replies
    1. aku ingat dlm 30 nk dekat 40.. dlm 38+/- mcm tu.. but x sangka pula 41..

      Delete
    2. empunya badan yang beritahu..huhuhu

      Delete
  3. Hot tu..aumm .. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. budak Hafidz tu hensem kn.. rasa nk study kat MSU (tempat dia belajar)

      Delete
    2. Oh yeke , bole la apply msu t .. Hehe

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. i miss your Unspeakable love

    ReplyDelete
  6. pengarah tu umur 41 tapi hot giler. dulu berisi skit skang dah taff..

    ReplyDelete
    Replies
    1. org byk ckp dia hot.. but bg aku biasa2 je.. x pernah nk jatuh hati tgk dia..

      Delete
  7. There you go... The true colour of yourself has revealed

    Ikhlas daripada follower yang mengikuti blog anda sejak daripada unspeakable love episod 3

    ReplyDelete
    Replies
    1. mksudnya apa?

      prkara biasa lh klu org kata sesetengah tu hensem.. lg2 klu kat artis.. sbb artis ni akan jd perbualan org sbb dh jd public figure..

      Delete
  8. Sebaya dengan aku.
    Tapi macam langit dengan bumi je kalau dibandingkan dengan aku ni ha .

    ReplyDelete
  9. Ahh budak MSU rupanya tp x penah nampak pulak.. Maybe aku baru register kot.. Not really my taste.. Aku pulak suka yg budak2.. Pedophile kot.. Hahaha

    Aku dulu degree engineering kat satu ipta ni tapi aku x minat langsung.. Dah 3 tahun aku memecahkan otak aku, then aku decide untuk quit and apply course aku minat.. Dapat masuk MSU, degree jugak.

    Sebelum register, ada gak rasa segan sebab aku dah 22.. Biasanya budak2 yg baru masuk umur 19-20 camtu.. And muka aku nampak matured and x secomel kau (rasanya lah).. Tapi bila dah register, x ada la nampak beza sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. intake MSU bila ye? just in case klu aku nk masuk MSU..

      Delete
    2. Intake November 2014 =)

      Delete
  10. saya ada gambar bulge dia saya curi dari IG dia ....wow sematnya dia terbayang jew wajah nya ...yang paling best nya dia komen post saya kat IG ....

    ReplyDelete
  11. Errrr ....cmni.aq bkn la nk mnyampuk nor mnyebuk but bro,look.aq rse being someone else xsalah kot tp tngok gak arr profil die cmne,an?sbb dari tnggpn aq la org yg ko tepekhe nk jadik tu mcm non malay je atau lbeh tpatnye non muslim.aq bkn pe, tkut laen lak jadik ukumnye nnty,kan???
    So,bebanyak sori kalo words aq singgung lu.chill,k

    ReplyDelete
  12. Tringin nak kenal gn hafiz roshdi sebenarnya . Erm erm erm

    ReplyDelete
  13. Takde problem pon kalau ko start another degree balik. Aku pon ambik first degree balik. Satu je yang aku boleh cakap, bila kita minat course tu.. Senang je nak score. Lagipun ko dah matang sebab dah lalui time dulu. So senang ko nak predict mcm mn degree ni, btw time tu slalunya ko antara kalangan student yg tua sikit dr majoriti classmate ko. I definitely can say you would be matured to make your own decision.

    ReplyDelete